Friday 26 May 2017

Tips mengurangkan Eczema secara semulajadi

Pernah tak kita atau orang terdekat mengalami eczema?Saya adalah salah seorang penghidap eczema dan saya tahu rasanya macam mana. Malu dengan orang bila tergaru sana tergaru sini. Tapi dah gatal sangat nak buat macam mana. Saya sampai kena ejek dengan adik beradik sebab eczema saya ni. Sampai satu tahap tak nak pergi mana2 nak duduk dalam bilikje. Tapi sekarang Alhamdulillah eczema saya dah kurang dan saya lebih berkeyakinan lepas saya amalkan tips ini.

Eczema
-kebiasaannya ialah Atopic dermatitis iaitu penyakit keradangan pada kulit yang berlaku apabila seseorg itu cenderung untuk dapat alahan

Ciri-ciri
1)kulit kering dan gatal
2)kulit merah dan merekah
3)ada lelehan cecair tak berwarna dan ada masa kalau teruk sangat sampai berdarah
4)datang dari sejarah keluarga y ada asma,eczema dan allergic rhinitis(resdung)
5)periodically flare up-kadang2 sembuh kadang-kadang alahan jadi balik

6)selalu berlaku pada kawasan tangan,muka,leher,siku dan belakang lutut.


Peringkat eczema boleh dibahagi kepada
1)merah ruam
2)blister(ada air atau nanah)
3)flaking(kulit mati terbentuk.jadi warna hitam)

Faktor-faktor Eczema
1)genetik(biasanya dari keluarga yang ada sejarah eczema,resdung dan asma)
2)kulit kering
3)bhn perangsang(irritant) dr shampoo, sabun mandi, sabun cuci pinggan dan air klorin
 4)makanan cth susu,telur,kekacang,seafood
5)gangguan hormon

Tips kurangkan eczema secara semulajadi.
1)Pastikan kulit sentiasa lembap dengan memakai minyak kelapa dara. Minyak kelapa akan memenuhi sel dalam kulit dan mengelakkan kehilangan lembapan dari kulit.

2)Elakkan makanan yang mengandungi gluten terutama tepung putih dan roti putih

3)Kenalpasti alergen(penyebab) yang merangsang eczema. Kalau tak sure makanan yang mana, berhentikan 100% semua makanan yang dijangka menyebabkan eczema selama 3-6minggu. Kemudian cuba satu makanan selama 3 hari.Kalau tak timbul ruam maka boleh makan.

4)Elakkan/kurangkan makanan yang ada refined sugar kerana refined sugar boleh kurangkan sistem pertahanan tubuh dan rangsang inflamasi.

5)Elakkan makanan berlemak kerana ia boleh merangsang inflamasi

6)Elakkan pakai baju dari bulu dan sintetik.Cotton is the best

7)Air mandi dan air basuh muka digalakkan untuk bertapis

8)Boleh amalkan calandula lotion atau chamomile kering yang direndam dalam air panas selama 15minit kemudian apply pada kulit

Makanan tambahan untuk pesakit eczema:
1)Probiotik-blh meningkatkan kesihaatn usus dan sistem imun badan so dapat kurangkan eczema.

 2)omega 3 dari minyak ikan.Pastikan minyak ikan ni telah melalui penyulingan molekul bagi menyingkirkan logam berat sebab heavy metal pun blh rangsang eczema. Omega Shaklee adalah yang terbaik sebab telah mengalami 3x proses penyulingan molekul. Atau omega 6 dari minyak borage dan epo.Omega 3 dan omega 6 ni dapat membantu mengurangkan inflamasi

3)Minuman protein soya yang rendah indeks glisemik. Since kebanyakan eczema warrior ni alergi susu jadi kita galakkan untuk mengambil produk soya.  Protein soya bagus sebab protein ini dapat memperbaiki struktur kulit pesakit eczema.
Kebanyakan produk soya di pasaran tinggi gula dan tidak baik untuk pesakit eczema. Jadi saya ingin mencadangkan ESP Shaklee kerana mempunyai indeks glisemik yang rendah.

4)quercetin yang ada dalam vivix dan hesperidin dlm vitamin c shaklee boleh mengurangkan eosinofil yang mnybbkan gatal pd kulit

5)Vitamin D-kekurangan vitamin D boleh meningkatkan risiko mendapat alergi dan radang pada kulit.

6)Vitamin E-mengurangkan inflamasi dengan cara mengurangkan penghasilan prostaglandin dan IgE(antibodi yang dihasilkan semasa alergi)

7)Antioksida seperti resveratrol, vitamin C, teh hijau

8)Vitamin B-mengurangkan stress yang boleh merangsang eczema.

Sekiranya eczema sudah ada jangkitan,jumpa doktor untuk rawat jangkitan itu dulu dengan krim antibiotik sebelum menggunakan apa2 krim topikal herba seperti Herbal Blend Shaklee.


Anda atau ahli keluarga ada eczema?Atasi sekarang dengan segera. Inginkan makanan tambahan untuk kurangkan eczema?WHATSAPP/SMS saya FATHIMAH-0132480986

No comments:

Post a Comment