Thursday 25 May 2017

Bolehkah pesakit asma berpuasa?

Pesakit yang mngalami asma boleh berpuasa selagi asma dalam keadaan terkawal.  Sebab itu pentingnya menjaga pemakanan dan ubat-ubatan semasa berpuasa bagi mengelakkan serangan asma. Mengikut Fatwa Jakim kata insulin tak membatalkan puasa tapi inhaler akan membatalkan puasa. Jadi di sini saya nak share tips untuk mereka yg ada asma semasa puasa:

1)Gunakan inhaler pencegah (Inhaler Budesonide@ Fluticasone@ Turbuhaler Symbicort@ Seretide Accuhaler) bagi penggunaan 2x sehari semasa sahur dan buka.  


Bagi yang penggunaan sebanyak 3x sehari (contoh :MDI Berodual N)adalah semasa sahur,buka dan nak tidur. Kalau masa siang kena serangan asma teruk kena la buka. Islam tu kan mudah.  Sebab ditakuti asma yang teruk boleh memudaratkan.

2)Kenalpasti perangsang asma. Elakkan benda yang merangsang asma.  Setiap individu berbeza penggalak asma. Ada orang yang tidak boleh sejuk.  Ada yang tak boleh bau kuat sangat.  Ada yang tak boleh kena habuk dan ada yang tidak boleh tertekan.

3)Elakkan makanan yg boleh merangsang asma cth minuman berais.Tahan dulu tgk air warna warni kat bazar tu

4)Kurangkan makanan berlemak dan yang ada refined sugar kerana ia boleh merangsang radang/inflamasi pada salur nafas.

5)kalau nak makan makanan tambahan cari yang tinggi omega 3.Ia dpt bantu kurangkan radang pada salur nafas.Biasanya ikan salmon.Susah cari ikan salmon,Omega Guard Shaklee kan ada.

6)Bagi mereka yang boleh dapat serangan asma sekiranya tertekan boleh cuba Vitamin B Complex Shaklee sebab boleh membantu kurangkan stress.

7)Pengambilan vitamin C yang berfungsi sebagai antioksida mampu mengurangkan tekanan terhadap peparu terutama selepas aktiviti fizikal yang banyak (mudah penat).  pengambilan vitamin C juga boleh mengurangkan batuk terutama selepas terdedah pada stress oksidatif seperti asap rokok dan pencemaran udara yang lain.

Sekiranya anda ingin mengurangkan simptom asma semasa berpuasa boleh cuba vitamin Shaklee ni.  Bukan sahaja dari sumber semulajadi, tetapi selamat dan terbukti berkesan.

Berminat?
WHATSAPP saya Fathimah-0132480986


No comments:

Post a Comment